Sunday, December 25, 2011

KEHIDUPAN DI BARLA

Kampung Barla terletak di atas lereng bukit di tepi barat Tasik Egridir. Terdapat sebuah sungai kecil bernama Sungai Barla. Kawasan tersebut dikelilingi bukit bukau yang tinggi mencuar. Barla terkenal dengan tempat-tempat yang indah, antara yang paling terkenal Cham Daglar.

Di Barla Badiuzzaman Said Nursi tinggal di sebuah rumah yang sederhana besarnya. Rumah itu mempunyai dua bilik dan kedudukannya terpencil. Di hadapan rumah itu ada pokok Chinar yang rendang daunnya, menjadi tempat bermalam burung-burung.

Salah seorang penuntut setianya bernama Mustafa Jawish, seorang tukang rumah dan merupakan murid pertama Badiuzzaman Said Nursi di Barla, telah membina sebuah pelantar di atas pokok Chinar. Di situlah Badiuzzaman Said Nursi banyak menghabiskan dengan mengarang Rasalah an-Nur.

Badiuzzaman Said Nursi memasak sendiri makanannya. Kadangkala Saniah dan Nafiah anak Muhajir Hafiz Ahmad menghantar sup dan beliau membayar kepada dua kanak-kanak perempuan itu 10 kurush.

Ketika itu Mustafa Kamal Ataturk telah mengeluarkan larangan memakai jubah dan serban, azan dalam bahasa Turki, wanita disuruh memakai pakaian yang mendedahkan aurat dan masjid ditutup. Badiuzzaman Said Nursi menentang larangan tersebut dan tidak mematuhinya. Bagi menyedarkan orang ramai beliau mengajar al Quran dan menulis Risalah An Nur.

Selama lapan tahun setengah di Barla Badiuzzaman Said Nursi telah menulis lebih separuh dari kandungan Risala an nur.Pada peringkat awalnya dinamakan ‘Sozler’ (Kalimah), tetapi kemudiannya ditukar kepada “Risalah an NUr”.

Dari hari kesehari, bilangan pelajarnya semakin bertambah. Dan Risalah An Nur mula tersebar ke Istanbul dan Ankara.







No comments: