Friday, October 7, 2011

ISLAM KEMBALI BERSINAR DI TURKI


Pucuk kepimpinan Islam pernah dipegang oleh bangsa Arab pada zaman Nabi Muhamad hingga ke zaman khalifah Ar Rasyidin, Khalifah Umaiyah dan Khalifah Abasiyah. Kemudian pucuk kepimpinan itu dipegang oleh bangsa Kurdis di bawah kepimpinan Salahuddin al Ayubi. Kemudian bertukar kepada bangsa Turki pada zaman Khalifah Uthmaniyah.

Semasa zaman kegemilangannya Khalifah Uthmaniyah memerintah hampir separuh penduduk dunia. Dari Turki hingga ke Semenanjung Tanah Arab termasuk Mekah, Madinah, Mesir hingga ke Yaman dan Rantau Balkan berada di bawah pemerintahan kerajaan Uthmaniyah.

Setelah memerintah selama 636 tahun di bawah 36 orang Sultan akhirnya pada tahun 1924 Khalifah Uthmaniyah dihapuskan. Maka bermula zaman pemerintahan sekular di Turki.

Di bawah pemerintahan Mustafa Kamal Ataturk undang-undang Islam digantikan dengan undang-undang barat. Azan diperintahkan dalam bahasa Turki, Masjid di tutup malah ada yang dijadikan gudang dan kandang kuda. Tidak dibenarkan membaca dan mengajar al Quran, pelajaran agama Islam di sekolah diharamkan, kaum wanita dipaksa memakai pakaian barat dan kaum lelaki dipaksa memakai topi koboi.

Masa terus berlalu dan suasana terus berubah.

Baru-baru ini kami pergi ke Turki di bawa melawat Istanbul, Bursa, Barla, Konya, Isbarta, Yozgat, Ankara dan Sanliurfa hingga ke sempadan Syria. kami melihat kebangkitan Islam yang begitu hebat di Turki.

Apabila masuk waktu sembahyang maka suara azan berkumandang di seluruh masjid dan orang ramai datang sembahyang berjemaah. Kaum wanita sudah ramai yang memakai tudung dan pakaian menutup aurat. Pengajian agama di madrasah sudah dibenarkan dan kelas tahfis al Quran sudah banyak didirikan.

Islam kembali bersinar di Turki.


Ustaz Badiuzzaman Said Nursi berjaya mempertahankan Islam di Turki melalui Risalah An Nur.


Islam kembali bersinar di Turki...beliau membenarkan kelas pengajian agama di masjid dan madrasah. Kelas pengajian Quran semakin banyak didirikan.



Pemandangan di sebuah masjid di Ankara...

Sudah ramai Kaum wanita yang memakai tudung boleh dilihat dimana-mana sahaja.




Darshane atau Madrasah dijadikan tempat pengajian ilmu





Semasa Quran diharamkan dan kitab-kitab agama dihapuskan maka Risalah An Nur menjadi benteng umat Islam di Tuki.



1 comment:

Anonymous said...

salam tuan,
pohon salin artikel2 menarik di sini untuk sebaran ke blog. sumber akan dinyatakan.

wassalam