Sunday, October 16, 2011

KISAH SUDU YANG PATAH


Sudu patah dan barang-barang lain yang ditinggalkan Ustaz
Badiuzzaman Said Nursi masih disimpan dengan elok...



Pada suatu hari seorang anak murid Ustaz Badiuzzaman Said Nursi terjumpa satu sudu patah kepunyaan gurunya. Kerana menyangka sudu patah itu sudah tidak berguna lagi lalu dibuangnya. Ustaz Badiuzzaman Said Nursi menyedari kehilangan sudu patah itu lalu menanyakannya.

“Sudu itu sudah saya buang,” jawab anak muridnya.

“Susu itu sudah berkhidmat kepada saya selama berpuluh tahun. Kerana itu saya tidak membuangnya walaupun sudah patah,” kata Ustaz Badiuzzaman Said Nursi lalu dicari dan disimpan semula sudu patah itu.

Beliau terus menyimpan susu patah itu sehingga ke akhir hayatnya. Dan sekarang sudu patah itu menjadi salah satu barang bernilai yang ditinggalkannya…

Ustaz Badiuzzaman Said Nursi memang terkenal dengan sifat mulianya. Suatu hari dia bersama anak-anak muridnya melalui satu kawasan hutan. Mereka terjumpa pokok yang sedang berbuah. Beliau melarang anak-anak muridnya mengambil buah itu dengan berkata.

“Pokok buah-buahan dalam hutan ini untuk makanan binatang. Kita hanya boleh mengambil buah secara percuma dari pokok yang kita tanam sendiri.”



No comments: