Sunday, February 5, 2012

MADINAH KOTA CAHAYA




Madinah Kota Cahaya, Masjid Nabawi yang luasnya 84 ribu meter persegi dan boleh menampung jemaah lebih 650 ribu orang dalam satu-satu masa itu menjadi terang benderang pada waktu malam dari senja hingga ke pagi. Keindahan masjid itu makin nampak terserlah pada waktu malam.

Dinamakan Masjid Nabawi kerana Rasulullah SAW menyebutnya "masjidku". Baginda bersabda."Sembahyang di Masjidku adalah seribu kali lebih baik dari yang lain kecuali Masjidil Haram"(Imam Bukhari dan Muslim)

Di dalam Masjid Nabawi terdapat satu kawasan dikenali dengan nama Raudhah (Taman Syurga)..Sabda Rasulullah SAW maksudnya."Kawasan diantara rumahku dan mimbarku adalah satu taman daripada taman-taman syurga.Sedang mimbarku terletak diatas kolamku"( Bukhari dan Muslim)

Antara adab-adab masuk kedalam Masjid Nabawi dan menziarahi Makam Rasulullah SAW ialah sunat mandi dan memakai wangi-wangian, membaca doa sebelum masuk masjid, melangkah masuk dengan kaki kanan, Sembahyang Tahiyatul Masjid, menziarahi makam baginda serta mengucapkan salam serta menjaga tatatertib dalam masjid.



No comments: