Friday, January 14, 2011

IMAM SYAFIE



Walaupun Imam Syafie ada mengatakan ( Imam Maliki, Imam Hanafi dan Imam Hanbali juga ada mengatakan) jika fatwanya tidak terdapat dalam al Quran dan hadis boleh ditolak, bukan bermakna kita menolak mazhab Imam Syafie walaupun ada fatwanya kita sesuaikan dengan mazhab lain.

Contohnya dalam hal membayar zakat fitrah kita membayar dengan duit adalah mengikut mazhab Imam Maliki, Hanafi dan Hanbali tetapi bukan bermakna kita menganut mazhab mereka. Dan kita tidak pula menolak mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali kerana mereka juga Ahli Sunah Waljamaah.

Walaupun Imam Syafie sudah meninggal dunia lebih 1200 tahun yang lalu namun mazhabnya masih diamalkan oleh kebanyakan Negara Islam termasuk Malaysia. Umat Islam di Malaysia khususnya orang Melayu sudah sinonim dengan ahli sunah waljamaah dengan mazhab Imam Syafie.

Siapa Imam Syafie? bagaimana kehidupan suka dukanya sejak lahir hingga meninggal dunia? apakah sumbangannya terhadap Islam dan bagaimana munculnya Mazhab ImamSyafie ada diceritakan dalam novel setebal 260 muka surat ini yang sudah diulang cetak beberapa kali, Alhamdulillah...


1 comment:

melihat buku said...

Menarik. Tahniah tuan. Teruskan usaha menulis tentang pejuang-pejuang agama.