Wednesday, January 12, 2011

HIJRAH


Mulanya Nabi Muhamad saw disayangi sehingga digelar al Amin, setelah mengaku menjadi Rasul dia dimusuhi, disakiti malah mahu dibunuh. Rasulullah saw mendapat perlindungan Allah, dikurniakan mukjizat dan doanya makbul. Jika mahu boleh saja menggunakan mukzijat dan doanya bagi membinasakan mereka yang memusuhinya, menang mudah dalam setiap kali peperangan dan semua manusia mendapat hidayah.

Allah tidak mahu semua itu berlaku dengan mudah. Sebagai manusia Nabi Muhamad juga mesti berusaha dan berikhtiar bagi menyampaikan dakwahnya serta menyelamatkan diri dari mereka yang memusuhinya. Semasa berhijrah baginda tidak berserah bulat-bulat kepada Allah tetapi merancang serta mengatur strategi bagi mengelirukan musuh.

Baginda mendapatkan teman yang dipercayai dalam perjalanan, bersembunyi dalam gua Thur, menyuruh Asma menghantar makanan dan Amir membawa minuman, mengelirukan musuh dengan perjalanan dimulakan menghala ke Yaman. Setelah melalui pelbagai halangan barulah selamat sampai ke Madinah.

Inilah antara kisah hijrah Rasulullah yang mahu disampaikan melalui novel ini. Sekarang sudah terbit dan berada di kedai-kedai buku..




No comments: