Saturday, February 27, 2010

KOMEN DARI GURU KOMSAS


Pak Latip

Saya guru yang mengajar KOMSAS tingkatan satu.

Novel istana menanti itu amat menarik kerana berjaya menjadi satu daya tarikan kepada pelajar-pelajar terutama mereka yang belum pernah mengikuti dan mengenali aspek Komsas dalam sukatan pelajaran sekolah menengah. Malah novel tersebut dapat menjalankan fungsi serampang dua mata kerana berkait dengan sejarah.

Saya beruntung kerana melalui novel tersebut saya boleh bercerita pula mengenai kisah-kisah sejarah tanah air termasuk adat perpatih dan adat temenggung, kisah portugis menyerang Melaka, kisah pendudukan Jepun dan pelbagai lagi kisah yang berkait dengan sejarah yang terkandung dalam Novel Istana Menanti tersebut. Secara langsung, inilah novel yang dapat dijadikan satu kejayaan untuk konsep Bahasa Melayu merentas kurikulum.

Tahniah kepada En. Abd Latip Talib atas kesungguhan menulis novel tersebut. Pelajar-pelajar saya amat tertarik dengan novel Istana Menanti. Mereka sering bertanya mengenai fakta-fakta sejarah yang dipaparkan. Nampaknya novel itu bertepatan dengan usaha untuk menarik pelajar agar lebih tertarik untuk membaca kisah sejarah.

Saya akan sarankan untuk membawa en latip ke sekolah-sekolahg di daerah kota tinggi setelah berbincang dengan rakan2 pengetua....insyaAllah.

Norazah Hasan,
SMK Tg Pengelih,
81600 Pengerang,
Johor


2 comments:

Puan Ainon Mohd. said...

Sungguh menyentuh hati saya....

Rizalman Rahman said...

Pak Latib, bila mahu berkunjung ke Makam Si Bongkok Tanjung Puteri lagi? Kalau ke sini bagi tahu saya..

Pewaris Allahyarham Wagiman NS.