Saturday, June 13, 2009

CATATAN HATI NIK NUR MADIHAH




Seorang anak saudara saya dengan wajah gembira bertanya, Pak Teh dah baca buku Catatan Hati Nik Nur Madihah?.

Belum, jawab saya.

Dalam buku itu pelajar cemerlang yang dapat 20A dalam peperiksaan SPM mengatakan dia minat membaca buku sejarah Islam tulisan Abdul Latip Talib. Kata anak saudara saya itu.

Saya pun mencari buku itu di kedai buku MPH Seremban. Mujur masih ada satu naskhah lalu saya terus membelinya.

Memang benarlah seperti kata anak saudara saya itu. Pada muka surat 50 ada tertulis begini.

Ketika bersekolah, aku tidak pernah membeli novel sebagaimana aku mengikat hatiku untuk memiliki jubah dan telefon bimbit. Perpustakaan telah menyediakan peluang ilmu yang begitu besar. Aku suka membaca novel-novel penyiasatan dan buku sejarah Islam. Aku menolak novel cinta yang tidak banyak mencucuh pemikiran. Antara novel yang mengeluti ruang remajaku (sebetulnya masa lapangku lebih banyak dengan buku-buku pelajaran) antaranya 1515 dan Advencer Si Peniup Ney karya Faisal Tehrani serta novel Tautan Hati karya Fatimah Syarha.

Karya-karya begini memantapkan jatidiri seorang remaja ketika mencari siapa dirinya. Novel Sejarah Islam karya Abdul Latip Talib tentang perjuangan Khalifah Khalid al Walid, Salahudin Al Ayubi dan Sultan Muhammad Al Fateh merangsangkan kobarku terhadap ilmu pengetahuan.

Pada muka surat 61 dia menulis lagi, Tamat peperiksaan SPM, mindaku sedikit lapang tetapi kebiasaan telah menyukarkan diriku berpisah dengan buku. Apa sahaja novel yang pernah aku baca, ku buka dan hadami lagi. Salah satunya novel sejarah Islam tentang perjuangan Khalifah Khalid al Walid karya A. Latip Talib.

Buku setebal 127 halaman dengan harga RM25.90 itu sudah saya khatamkan. Buku ini menarik kerana menceritakan susah payah seorang pelajar sebelum mendapat kejayaan yang gemilang.

Bagi mereka yang pernah merasai kesusahan hidup pasti mudah mengalirkan air mata apabila membaca Catatan Hati Nik Nur Madihah ini.

1 comment:

ummu uswah said...

terima kasih atas perkongsian.