Friday, April 12, 2013



Tujuan menulis novel sejarah Islam..

Ini antara soalan yang kerap ditanya sejak buku saya mula terbit pada tahun 2007. Dan jawapan saya tetap sama iaitu merakamkan kisah, peristiwa serta fakta-fakta sejarah Islam dalam bentuk novel. Tamb...ahan pula bidang ini belum ramai malah ketika itu iaitu tahun 2007 belum ada penulis yang menulis novel sejarah Islam.

Adapun takrif novel sejarah ialah watak utamannya benar-benar wujud, fakta atau peristiwa benar berlaku, tempat berlaku dan masanya ada dicatatkan dalam buku atau kitab sejarah.

Fiksyen sejarah pula watak utamanya watak rekaan tidak pernah wujud, faktanya boleh direka-reka kerana tidak pernah berlaku, atau jika berlakupun boleh ditokoh tambah sesuka hati, latar masa dan latar tempat juga boleh direka-reka..

Kenapa Pak Latip tidak terus menulis buku sejarah Islam? Kenapa dinovelkan?

Buku sejarah Islam atau sirah sudah banyak di pasaran…apa salahnya pembaca diberi pilihan iaitu membaca buku sejarah atau pilihan kedua membaca novel sejarah.

Tujuan dinovelkan supaya pembaca mudah memahaminya dan mudah menghayatinya dan usaha itu telah berjaya. Boleh dikatakan semua yang telah membacanya mengatakan mereka lebih mudah memahaminya berbanding membaca buku sejarah. Walau bagaimanapun saya sarankan mereka mestilah membaca buku sejarah juga sebab novel sejarah bukan buku sejarah.. kerana itu pembaca digalakkan membaca serta merujuk buku sejarah bagi mendapatkan fakta yang lebih lengkap.

Sejauh mana kejayaannya?

Alhamdulillah novel sejarah Islam yang saya tulis boleh diterima pembaca ada yang terbit pada tahun 2007 terus diulang cetak hingga sekarang. Ada yang sudah diulang cetak berbelas kali. Hingga sekarang boleh dikatakan setiap bulan ada saja yang diulangcetak.

Pembacanya dari semua lapisan masayarakat iaitu golongan dewasa, remaja dan kanak-kanak. Ada pembaca yang beritahu setelah membacanya semakin faham mereka mengenai sejarah Islam, semakin menebal rasa cinta terhadap Islam dan semakin mereka sayang kepada nabi dan para sahabat yang telah berjuang untuk menegakkan Islam.

Ada ibu bapa membelikannya untuk menjadi bahan bacaan anak-anak di rumah, ada guru membelinya untuk perpustakaan sekolah malah pihak masjid juga membelinya untuk perpustakaan masjid.

Soalan terakhir, kenapa perlu diadakan dialog? Benarkah dialog itu dituturkan watak atau rekaan penulis?

Novel sejarah ternyata lebih digemari pembaca dari buku sejarah… itu diakui sendiri oleh pembaca…ini kerana membaca buku sejarah kata mereka membosankan kerana penuh dengan fakya, tahun dan peristiwa. Membaca novel sejarah seronok kerana ada dialog, ada suasana, ada latar masa dan latar tempat malah pembaca seolah berada pada zaman itu.Secara tidak langsung novel sejarah dapat menarik minat anak muda terhadap sejarah…

Adapun dialog penting dalam sebuah novel. Tanpa dialog itu bukan novel namanya. Kita kena bersedia memandang ke hadapan. Sepuluh atau dua puluh tahun akan datang, ada kemungkinan sejarah akan dijadikan dokumentari, sejarah akan di filemkan dan sejarah akan dijadikan animasi…Apakah apabila difilemkan nanti juga tidak boleh ada dialog? Apakah dalam animasi nanti tidak boleh ada dialog?

Bukankah dalam buku sirah nabi dan para sahabat ada dialog…dalam kitab qisasul anbiak atau kisah2 para nabi ada dialog nabi Adam, ada dialog nabi Ibrahim, nabi Musa dam ramai lagi.

Benarkah dialog nabi Adam dan nabi2 yang lain itu dituturkan mereka?. Ibnu Kathir menulisnya berdasarkan hadis dan ayat al Quran..tetapi dalam hadis dan Quran tidak ada dialog nabi Adam dan nabi lain2 yang begitu banyak dan panjang…lalu bagaimana?

Dialog watak dalam novel sejarah Islam berdasarkan fakta dan suasana…kerana itu dialognya tidak boleh meleret-leret…dialognya mesti terkawal dan tidak boleh dialog yang menimbulkan fitnah…

Apabila fakta sejarah dinovelkan ianya tidak merubah fakta yang sedia ada…malah memurnikan lagi fakta itu. Contohnya kisah perang Badar. Perang Badar itu adalah fakta…bagaimana terjadinya perang Badar? Bagaimana suasana Perang Badar, itu bukan merubah fakta yang sedia ada tujuannya supaya pembaca lebih mudah memahaminya serta berasa lebih yakin. Malah ada pembaca yang berasa seolah berada di tempat tersebut…ini beza antara membaca novel sejarah dengan buku sejarah…

Contoh yang paling tepat…kita mahu hidangkan ikan kepada seseorang…jika ikan itu di bakar tetap dikatakan lauk ikan…jika ikan itu digoreng tatap dikatakan lauk ikan….jika ikan itu digulai dibunuh perisa sehingga menjadi lazat memakannya..tetap dikatakan gulai ikan...

Diharap orang ramai boleh menerima pendekatan baru ini iaitu menyampaikan dakwah melalui bentuk novel…apa sahaja perbuatan jika dapat mengajak orang lain teringat Allah, cinta kepada nabi dan sahabat adalah amalan yang baik…

Jika masyarakat boleh menerima dakwah melalui nasyid atau nyanyian sepatutynya boleh menerimanya melalui novel juga… tren baru ini sebenarnya tidak boleh disekat Cuma boleh di pantau dan diawasi..

Setelah nabi wafat dikatakan ada 70 ribu sahabat yang hafaz al quran. Pada zaman khalifah Abu Bakar ramai syahid kerana berperang dengan mereka yang murtad, enggan membayar zakat dan nabi-nabi palsu. Akhirnya saidina Abu Bakar dan Saidina Omar mencadangkan supaya al Quran dikumpulkan dalam satu naskhah.

Pada mulanya ada dari kalangan sahabat membantah kerana perkara itu tidak pernah dibuat pada zaman nabi…sehingga zaid bin thabit berkata jika disuruh memindahkan gunung lebih mudah melakukannya…Hari ini umat Islam mendapat faedah dari usaha itu…
Lihat seterusnya..
 

1 comment:

Anonymous said...

Sangat bermanfaat. Terima kasih