Sunday, November 29, 2009

PERTANYAAN PEMBACA


Salam pak latip. Saya ada berbual dengan ayah saya tentang Hulagu Khan ini. Ayah saya kata akhirnya dia memeluk Islam. Tetapi saya baca novel yang pak latip tulis ini tidak menyatakannya.

Puan Aznen Mahmudin
Di salin dari facebook.



Jawapan saya,

Puan Aznen Mahmudin,

Tertima kasih dengan pertanyaan ini. Memang benar ada yang mengatakan Hulagu Khan akhirnya memeluk Islam kerana sebelum meninggal dunia beliau berguru dengan beberapa orang ulama terkenal pada masa itu. Sebelum meninggal dunia beliau berwasiat dikebumikan dalam sebuah tasik.

Tetapi ada pula yang mengatakan dia memeluk agama Kristian kerana masih kekal dengan isterinya yang menganut agama kristian.

Kerana itu saya tidak menyatakannya secara terus terang adakah dia memeluk agama Islam atau kristian. Terserah kepada kepada pembaca untuk menilainya.

Yang pasti Hulagu Khan tidak dikebumikan secara adat istiadat bangsa Monggol. Lebih mirip kepada pengkebumian secara Islam.


Hanya Allah yang Maha Mengetahui.


No comments: