Monday, September 1, 2008

PERTANYAAN PEMBACA


Tuan Penulis

Setelah membaca novel Abu Bakar Sahabat Sejati, saya tertarik dengan kisah Raja Habib dari Syam yang memeluk Islam setelah melihat mukjizat Nabi Muhamad SAW dalam peristiwa “Bulan Terbelah Dua.”

Saya percaya penulis mempunyai sumber rujukan mengenai kisah tersebut. Justeru itu saya ingin bertanya.

1. Apakah bantuan lain atau kerjasama Raja Habib kepada Nabi Muhamad setelah memeluk Islam?

2. Apakah beliau dapat menggunakan pengaruhnya kepada penduduk Syam untuk turut memeluk Islam?

3. Bukankah ketika Syam di bawah jajahan Rom?. Apakah Syam tidak diancam oleh Rom setelah Raja Habib memeluk Islam?.

Mohon penjelasan.

Tunku Ibrahim
Kuala Pilah
Negeri Sembilan.

------------------------ ---------------------------------------

Yang Mulia Tunku Ibrahin adalah peminat Novel Sejarah Islam. Walaupun kami tinggal dalam satu negeri iaitu Negeri Sembilan tetapi belum pernah bertemu atau bersua muka. Setelah membaca novel-novel Sejarah Islam beliau menghubungi PTS meminta alamat serta nombor telefon saya untuk dihubungi. Setelah perkara itu dimaklumkan kepada saya oleh Cik Norasyikin (Editor Pengurusan PTS Fortuna) maka saya menghubungi Tunku Ibrahim melalui telefon. Sejak itu kami sering bertanya khabar tetapi sehingga kini masih belum pernah bertemu. Beliau telah beberapa kali mempelawa saya berkunjung ke rumahnya tetapi masih belum ada kesempatan. Ini antara pertanyaan dari Yang Mulia Tunku Ibrahim setelah membaca Novel Abu Bakar Sahabat Sejati.

InsyaAllah, saya akan menjawabnya melalui blog ini supaya dapat dikongsi bersama dengan pembaca yang lain.

Terima kasih.

No comments: