Friday, December 9, 2011

TOK JANGGUT


Pada tahun 1914 berlaku Perang Dunia Pertama setelah British, Perancis dan Rusia mengistiharkan perang ke atas Jerman dan Austria. Kerajaan Khalifah Uthmaniyah Turki telah menyertai peperangan dengan menyebelahi German dan Austria.

Anggota Majlis Ulama Turki yang dianggotai Badiuzzaman Said Nursi, Syeikhul Islam Mustafa Khairi Affandi, Syed Ahmad as Syarif as Sanusi, Muhammad Asad Affandi dan Hamdi Yazir telah merangka fatwa jihad bagi pihak khalifah. Kemudian Sultan Muhamad V1 atau Sultan Muhammad Reshad telah mengistiharkan jihad kepada umat Islam diseluruh dunia.

Fatwa tersebut mendakwa bahawa kuasa-kuasa Eropah yang diketuai oleh Britain berusaha untuk meruntuhkan kerajaan Islam Turki Uthmaniah dan menakluki negara-negara Islam.

Ekoran daripada itulah maka Tok Janggut yang ketika itu berada di Mekah telah pulang ke tanah air untuk menentang Inggeris yang menjajah Tanah Melayu. Walaupun ketika itu beliau berumur 65 tahun sanggup terjun ke medan perang demi untuk mempertahankan agama dan tanah airnya.

Namun Inggeris telah berjaya mempengaruhi sultan supaya mengistiharkan Tok Janggut adalah penderhaka kerana enggan membayar cukai.


Pihak Inggeris telah melaporkan kepada Sultan bahawa Tok Janggut dan rakan-rakannya telah memberontak. Sultan Muhammad IV sangat murka terhadap Tok Janggut dan rakan-rakannya. Baginda menggangap mereka sebagai penderhaka. Baginda telah mengeluarkan titah sesiapa yang dapat menangkap salah seorang daripada Engku Besar Tun Ahmad, Tok Janggut, Haji Said, Ishak dan Penghulu Adam akan diberi wang hadiah sebanyak RM500. Harta benda Tok Janggut dan rakan-rakannya telah dirampas dan rumah mereka akan dibakar.

Setelah mendengar titah tersebut, Tok Janggut dan rakan-rakannya telah menetapkan tidak mahu menyerah diri dan telah bersiap sedia dengan membuat sebuah kubu di Kampung Saring
yang dikenali sebagai Batas Besar Kubu Tok Janggut.

Pada 25 Jun 1915
Tok Janggut bersama pengikutnya telah bertempur dengan askar Inggeris dan dalam pertempuran itu Tok Janggut syahid. Mayat TOK JANGGUT telah dibawa ke Kota bharu, diarak dan digantung sonsang selama empat jam Di padang bank sebelum dikebumikan di kampung pasir Pekan.

Tok Janggut bukan menderhaka, beliau pejuang yang mempertahankan agama dan tanah airnya.


Cheah Boon Kheng, Prof Sejarah USM dalam bukunya To’ Janggut (old Long Revard) National Universiti Of Singapore, mengatakan banyak perkara tentang Tok Janggut disembunyikan Inggeris.

Nasron Sira Rahim, Berita Harian : Tok Janggut

Inggeris cuba menyembunyikan cerita sebenar tentang Tok Janggut. Lelaki itu dan kumpulannya dituduh penderhaka kepada sultan, bangsa dan tanah airnya iaitu Kelantan.




No comments: