Thursday, December 22, 2011

DI BUANG KE BARLA


Ya Baqi Anta al Baqi

Itulah ucapan Badiuzzaman Said Nursi setiap kali menyendiri di Tasik Barla. Beliau dibuang ke tempat yang terpencil itu tiga hari sebelum menyambut hari Raya Aidil Fitri. Dengan sengaja beliau dibuang ke situ supaya menjadi gila atau meninggal dunia.

Hatinya sedih apabila mendapat khabar Abdul Rahman, anak saudara yang paling rapat dengannya meninggal dunia dan bertambah sedih apabila mendapat berita ibunya pula meninggal dunia beberapa hari kemudiannya.

Perginya Abdul Rahman dirasakannya hilang separuh dunia dan pemergian ibunya dirasakan hilang separuh lagi. Beliau sering menyendiri lalu bertafakur sambil mengucapkan Ya Baqi Anta al Baqi…

Kehidupan Ustaz Badiuzzaman Said Nursi di Barla ini cukup terasing. Kawalan yang begitu ketat dikenakan terhadapnya. Hubungannya dengan masyarakat Barla tersekat. Beliau sengaja diberi layanan sebegitu buruk untuk melemahkan semangat juangnya, tetapi tekanan ini dihadapinya dengan sabar. Bahkan, tempat inilah yang menjadi markas pertama Badiuzzaman Said Nursi dalam perjuangannya menyelamatkan iman masyarakat Islam Turki.



No comments: