Thursday, April 25, 2013






KERANA SEBIJI EPAL

Pada kurun ke 5 hijrah atau 11 masihi keadaan umat Islam amat mendukacita kerana persaudaraan telah hampir musnah. Dengki, khianat, hidup bernafsu-nafsi dan perlakuan maksiat begitu berleluasa. Keadaan bertambah buruk apabila munculnya mazhab-mazhab baru dengan ajaran-ajaran baru antaranya kaum muktazilah dan karomiah yang menyatakan tuhan itu berada di Arash yang terletak dalam angkasa lepas. Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang tidak membiarkan hambaNya selamanya berada dalam kesesatan. Maka dilahirkannya seorang wali yang paling agong dan masyhur pada kurun tersebut untuk menerangkan semula cahaya islam yang sedang malap.

Beberapa orang soleh yang hidup pada masa itu telah mendapat alamat atau tanda-tanda tentang kelahiran Sheikh Abdul Kadir Jailani. Antaranya Abu bakar bin Hawari pernah berkata kepada murid-muridnya bahawa tidak lama lagi seorang wali Allah yang agong akan lahir di Ajam dan beliau itu kelak akan jadi seorang yang sangat bertakwa kepada Allah dan sangat dihormati oleh manusia. Nama beliau ialah Abdul Kadir dan beliau tinggal di Baghdad. Beliau akan berkata kepada orang ramai, “kaki ku adalah di atas leher segala wali Allah”

Di suatu pekan kecil bernama Jailan atau kilan dalam negeri Parsi ada seorang pemuda soleh dan baik akhlaknya bernama Abu Soleh Jangi Dost dari keturunan Imam Hasan. Pada suatu hari beliau duduk bertafakur di tebing sungai. Tiba-tiba beliau berasa lapar lalu dilihatnya sebiji epal terapung-apung di hanyutkan arus sungai. Lantas beliau mengambil lalu memakannya. Tiba-tiba tergeraklah hatinya untuk mengetahui samada buah itu halal untuknya. Lalu Abu Soleh Jangi Dost bangun dan berjalan menyusuri tebing sungai itu kehulu.

Akhirnya beliau terjumpa kebun epal yang mana ada sepohon tumbuh di tebing sungai yang buahnya lebat hingga jatuh ke dalam sungai. Yakinlah pemuda yang soleh itu bahawa buah epal yang di makannya itu datang dari pohon epal tersebut. Setelah disiasat akhirnya beliau mendapat tahu bahawa tuan punya kebun epal itu bernama Abdullah Shauma. Lantas beliau pun pergi menemuinya untuk meminta maaf serta minta dihalalkan kerana memakan buah epal itu.

Setelah mendengar kata-kata Abu Soleh Jangi Dost maka Abdullah Saumaya yakin pemuda yang sedang berhadapan dengannya itu seorang yang warak dari keturunan yang baik, lalu dia pun berkata.

“Saya boleh maafkan kamu jika sanggup tinggal bersama saya.”

Sebenarnya Abdullah Shauma hanya mahu menduga anak muda itu. Beliau berasa gembira apabila pemuda itu menyatakan persetujuannya. Kemudian beliau berkata lagi.

“Saya halalkan kamu makan buah epal kepunyaan saya itu jika kamu sanggup berkahwin dengan anak perempuan saya yang buta, pekak serta lumpuh tangan dan kakinya.”

“Baiklah saya setuju…” kata Abu Soleh Jangi Dosy yang sanggup berbuat apa sahaja asalkan dia dimaafkan dan dihalalkan apa yang telah dimakannya.

Setelah dikahwinkan, apabila Abu Soleh Jangi Dost mendapati isterinya seorang yang cantik jelita, tidak pekak, tidak bisu dan tidak lumpuh kaki dan tangannya maka beliau berasa terkejut lalu mendapatkan bapa mertuanya bagi mendapatkan penjelasan.

“Saya beri syarat kamu tinggal di sini bersama saya kerana saya tertarik dengan budi pekerti kamu yang amat soleh hinggakan makan buah epal yang hanyut di sungai pun minta dihalalkan. “Mengenai anak gadis saya itu dia memang seorang yang cantik paras rupanya namun saya tidak mahu kamu mengahwininya kerana nafsu semata-mata.” Kata Abdullah

“Apa maksud tuan dengan mengatakan dia buta, pekak, bisu dan lumpuh kaki dan tabngannya?” tanya Abu Soleh Jangi Dost.

“Saya katakan anak gadisku itu buta kerana dia tidak pernah memandang perkara yang haram termasuk orang yang bukan muhrimnya. Saya katakan dia pekak kerana tidak pernah mendengar umpat keji atau kata-kata yang tidak benar. Saya katakana bisu kerana mulutnya tidak pernah menuturkan kata-kata dusta. Saya katakan tangannya lumpuh kerana dia tidak pernah mencuri atau bersentuh dengan orang yang bukan muhrimnya, Kakinya lumpuh kerana dia tidak pernah pergi ke tempat-tempat maksiat,” jawab Abdullah Shauma.

Abu Soleh Jangi Dost berasa amat gembira mendapat seorang isteri yang solehah bernama Ummu khair Fatimah. Dari perkahwinan keduanya itu lahir Syeikh Abdul Qadir Jailani.

No comments: