Thursday, October 27, 2011

BADIUZZAMAN SAID NURSI





“Selagi al Quran ini berada di tangan orang-orang Islam maka selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka. Kerana itu kita mesti jauhkan al Quran dari mereka atau berusaha membuat mereka tidak lagi mencintai al Quran.”

Demikian kata-kata Gladstone (1809-1898) semasa berucap dalam House of Common Britain. Kemudian dia menghempaskan al Quran itu ke lantai.

Apabila Tahir Basya Gabenor Van... membaca berita itu dalam surat khabar lalu memaklumkannya kepada Badiuzzaman Said Nursi. Dengan penuh semangat beliau pun berkata.

“Aku akan buktikan kepada dunia bahawa al Quran itu bagaikan matahari. Cahayanya tidak akan padam dan tidak siapa boleh memusnahkannya.”

Kemudian Badiuzzaman Said Nursi menubuhkan madrasah sendiri yang menitik beratkan pelajaran agama dan pelajaran moden kepada anak-anak muridnya.
Beliau juga berusaha mendirikan sebuah Universiti Islam di Anatolia Timur .

Untuk menjayakan rancangan itu Badiuzzaman Said Nursi pergi ke Istanbul mengadap Sultan Abdul Hamid 11. Namun permintaannya tidak diperkenankan. Malah beliau dituduh menghina sultan lalu dihadapkan ke mahkamah. Hakim memerintahkan beliau dihantar ke hospital gila.

Doktor yang memeriksanya berkata. “Jika orang seperti ini dikatakan gila maka tidak ada lagi orang yang waras di dunia ini.”

Badiuzzaman Said Nursi dibebaskan. Dia meneruskan perjuangnya mengajak umat Islam kembali kepada al Quran serta mencintainya…

Akibatnya beliau dihadapkan ke mahkamah dengan hampir 2 ribu pertuduhan, dikurung dalam penjara selama berpuluh tahun, diberi racun sebanyak 19 kali dan dibuang ke tempat yang terpencil dengan tujuan supaya beliau menjadi gila atau mati sendirian.

Setelah berjuang selama berpuluh tahun akhirnya beliau meningal dunia pada tahun 1960 ketika berumur 83 tahun.

No comments: