Thursday, October 6, 2011

AKAN TERBIT



Novel baru yang bakal terbit Sa'ad Abu Waqas seorang lagi sahabat Rasulullah yang dijamin tempatnya di syurga. Dilahirkan 17 tahun sebelum Rasulullah diutus menjadi Rasul. Apabila Hamnah ibu Sa’ad mengetahui anaknya memeluk Islam dia berasa sangat susah hati lalu tidak mahu makan dengan harapan anaknya kembali ke agama asal.

Dengan tegas Sa’ad berkata “Sekiranya ibu mempunyai seribu nyawa dan keluar satu persatu nescaya saya tidak akan meninggalkan agama Islam.”

Kemudian beliau turut berhijrah ke Madinah dan menyertai semua peperangan bersama Rasulullah. Semasa Perang Uhud beliau menjadikan badannya sebagai perisai bagi melindungi Nabi Muhamad.

Sa'ad Abu Waqas juga menjadi saksi dalam perjanjian Hudaibiyah. Kejayaan Sa’ad yang paling besar ialah memimpin pasukan tentera Islam dalam peperangan al Qadisiyah. Kemudian beliau membuka serta membangunkan negeri Iraq. Sa’ad Abi Waqas dicalunkan sebagai khalifah tetapi beliau menolak. Kemudian dilantik menjadi gabenor Kufah.

Antara Kelebihan Sa’ad Abi Waqas ialah apabila melepaskan anak panah tidak pernah tersasar dan doanya makbul berkat setelah didoakan Rasulullah.

Semasa pemerintahan Khalifah Uthman Affan, beliau pergi ke Cina bagi menyibarkan agama Islam. Beliau turut menyokong perlantikan Ali bin Abi Talib sebagai khalifah tetapi bersikap berkecuali apabila berlaku perselisihan sesama umat Islam.

Beliau meninggal dunia ketika berumur 85 tahun dikebumikan di perkuburan Baqik.


1 comment:

Acax said...

Salam..
Saat Abu Waqas.. Akan di terbitkan..
Amru Al Asr.. Kira2 bila di terbitkan..
Terima kasih...