Saturday, March 7, 2009

PEJUANG-PEJUANG BAHASA

















































11 comments:

Abang Long said...

Salam hormat wahai kekanda.

Mata ini masih pedih dan gatal. Biarlah ini akan menjadi SAKSI di Akhirat !

NURAZZAH8 said...

Salam Pak Latip,
semalam saya ke MPH di SACC, Shah Alam. Beli Umar Al-khattab, tapi Ali bin Abi Talib takada. Boleh saya beli terus dari Pak Latip? Terimakasih.

Dalam gambar kat atas tu kalau tak silap saya ada sifuPTS? betul ke?

zino said...

semuga mereka yg berkenaan melihat kembali apa yg telah diputuskan sebelum ini dan membuat satu keputusan yg menjadi hasrat semua..

ABDUL LATIP said...

Salam hormat juga buat Abang Long.
Syabas kerana sanggup menyertai perarakan itu. Saya tidak dapat pergi kerana demam selsema dan batuk yang agak teruk. Jika demam sudah kebah tentu saya menyertainya.

ABDUL LATIP said...

Prof Nurazzah8,
Nanti saya kirimkan novel Ali bin Abi Talib. Memang betul itu gambar Puan Ainon :)

ABDUL LATIP said...

Zino,
Mereka akan terus berjuang kerana perjuangan mereka kerana cintakan bahasa dan maruah bangsa. Perjuangan seperti ini pernah dilakukan pada tahun 1966 dahulu.

su said...

saya sebagai guru yg mengajar PPSMI ni...rase kasihan pd anak didik saya yg tidak pandai membaca apatah lagi "WAJIB" berbahasa inggeris...

cikMilah said...

Guru-guru pun tertekan mengajar dalam BI, inikan pula anak-anak!
YA Allah kesiannya tengok Pak Samad pun kena gas pemedih...
Semuga mereka faham, ini bukan sembah derhaka!

ABDUL LATIP said...

Su,
Ramai guru yang terlibat dengan PPSMI kata begitu. Anak-anak orang kampung masuk darjah satu mana faham BI. Akibatnya mereka akan kata belajar Sains dan Matematik itu payah dan membosankan. Anak-anak kita juga yang rugi.

ABDUL LATIP said...

CikMilah,
Kalau orang macam saya ini menentang PPSMI mereka boleh tuduh sebab tidak mahir BI sebab itu menentang. Tetapi macam mana kalau yang menentang itu mereka yang terdiri dari Profesor dan mereka yang mahir BI?. Jawapnya kerana mereka ada jatidiri dan sayang kepada Bahasa Melayu. Walau Mereka mahir BI Tapi tetap cinta kepada BM. Mereka menentang PPSMI Kerana Sains dan Matematik adalah ilmu yang penting kerana itu mesti dipelajari serta difahami dulu dalam bahasa ibunda.

Tambahan pula PPSMI bertentangan dengan Perkara 152(1) dan 152 (6) Perlembagaan Persekutuan. Ia juga melanggar dan bertentangan dengan seksyen 17(1) Akta 550,-Akta Pendidikan 1996.

Saya memang tidak reti BI tetapi anak-anak saya mahir BI. Yang bongsu perempuan masa sekolah rendah dan menengah dulu belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu. Dia sekarang menjadi pensyarah Matematik di sebuah universiti swasta yang pelajarnya terdiri daripada pelajar luar negara. Dia mengajar Matematik dalam Bahasa Inglish. Kerana itu amat salah jika ada yang kata kalau belajar Matematik dalam Bahasa Melayu kelak tidak mahir Bahasa Inglish.

Matematik bukan setakat dipelajari tetapi perlu difahami dan dihayati. Kerana itu perlu diajar dulu dalam bahasa ibunda supaya mudah difahami serta dihayati. Anak-anak Melayu yang di luar bandar apabila masuk darjah satu mana tahu Bahasa Inglish. Ada Cikgu PPSMI kata bila diajar dalam BI macam bercakap dengan dinding.

Storyteller said...

Salam Tuan,

Jemput ke Seminar Halatuju PPSMI Dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan, 14 Mac. Datuk Hassan Ahmad, Prof Dr Aziz Bari, Prof Emeritus Dr Abdullah Hassan, Prof Dr Mat Rofa, Prof Dr Shaharir Mohamad Zain akan membentangkan kertas kerja.

Layari http://www.seminar-ppsmi.blogspot.com/

Terima kasih.