Tuesday, January 18, 2011

UMAR AL KHATTAB

Sebelum memeluk Islam Umar al Khattab memusuhi Nabi Muhamd sehingga sanggup mahu membunuhnya, dia juga dikatakan pernah menanam seorang anak perempuannya hidup-hidup sehingga Nabi Muhamad pernah berdoa semoga beliau memeluk Islam.

Doa itu dimakbulkan Allah. Sesudah memeluk Islam Umar al Khattab membela Nabi Muhamad sehingga beliau antara 10 sahabat yang dijamin masuk syurga. Umar al Khattab khalifah Ar Rasyidin yang kedua selepas Abu Bakar as Siddiq. Beliau memerintah selama 1o tahun (13 H-23 H/ 634 M-644) membawa banyak kejayaan untuk Islam antaranya menakluk Iraq, Parsi dan Mesir. Puncak kejayaannya berjaya menakluk Baitul Maqdis.

Beliau juga membuat pembaharuan dalam pentadbirannya dengan melantik ahli syura, melantik gabenor untuk wilayah, system pentadbiran tanah, sistem polis dan organisasi tentera. Dalam bidang pendidikan didirikan sekolah dan university. Di bidang ekonomi mendadakan Baitulmal, membina jalan, membina ampang untuk pertanian, mendirikan penjara, bandar baru , masjid dan takwin Islam.

Novel ini tersenarai TOP 100 judul kreatif 2010 dan baru saja diulangcetak sekali lagi Januari 2011 ini…


2 comments:

SafwanRahman said...

Saya cukup2 tertarik dengan kepimpinan S.Umar R.A

Dan Berharap.Pemimpin Negara mengambil COntoh kepimpinan beliau..Amin...

cia said...

BAITULMAQDIS.....ADALAH PINTU KEJAYAAN UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA.....BAITULMAQDIS....BAITULMAQDIS..