Wednesday, December 30, 2009

PROSES KREATIF


Novel ini dipilih menjadi bacaan komsas pelajar tingkatan satu untuk sekolah-sekolah zon Sabah, Sarawak, Labuan dan Johor. Ada yang bertanya bagaimanakah proses kreatif penulisan novel ini?.

Semasa berumur 15 tahun atau ketika berada dalam tingkatan tiga Sekolah Agama Menengah Rendah Ulu Gadong, yang letaknya di kaki Gunung Datuk, kami pelajar sekolah yang ditemani guru-guru pernah mendaki gunung tersebut.

Pengalaman mendaki Gunung Datuk itu meninggalkan kenangan yang paling menarik dalam hidup saya sehingga lahir beberapa buah novel yang berlatar belakangkan Gunung Datuk, antaranya Lembah Hijau (DBP 1995) dan Sesat Di Puncak Gunung Datuk (DBP 1997).

Pada tahun 1998, Puan Nor Azah Aziz, Editor Utusan Publications & Distributors mengadakan pertemuan dengan beberapa orang penulis ahli Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) bagi perbincangan mengenai projek Balai Sejarah yang direka dan disusun khas untuk bacaan adik-adik di tingkatan peralihan hingga tingkatan tiga.

Seramai 6 orang ahli PEN termasuk saya telah menyertai projek tersebut dan saya menghasilkan dua buah novel iaitu Pendekar Siamang Gagap dan Istana Menanti. Sekali lagi saya gunakan Gunung Datuk sebagai latar belakang novel tersebut.

Kerana novel-novel tersebut adalah novel sejarah yang akan dibaca pelajar sekolah maka saya masukkan maklumat-maklumat penting mengenai sejarah tanah air termasuk sejarah Negeri Sembilan, Sejarah Melaka, penaklukan Jepun di Tanah Melayu, sejarah Komunis dan sejarah kemerdekaan. Kerana novel tersebut nipis maka maklumat mengenai sejarah ditulis secara ringkas sahaja dengan harapan guru-guru yang akan menerangkannya secara terperinci kepada pelajar.

Watak utama dalam novel tersebut sengaja dipilih tiga bangsa iaitu Melayu, Cina dan India bagi mengambarkan perpaduan rakyat Malaysia. Selain Gunung Datuk, nama-nama tempat seperti Kampung Ulu Seperi dan Jeram Petai yang terdapat dalam novel tersebut adalah benar-benar wujud.

Proses penulisan novel Istana Menanti selama 2 bulan, apabila sudah siap baru saya fikirkan judulnya. Mula-mula saya bercadang menamakannya “Gunung Datuk” tetapi kurang menarik pula pada hemat saya lalu ditukar kepada “Istana Menanti.”

Ada beberapa sebab kenapa dipilih judul itu. Antaranya memang wujud sebuah Istana lama di Seri Menanti di Kuala Pilah. Istana lama itu sama bentuknya dengan “Istana Pagar Ruyung” di Minangkabau Sumatera Barat yang pernah saya lawati pada tahun 1994. Istana lama di Seri Menanti itu masih kukuh dan menjadi lambang sejarah kedatangan orang-orang Minangkabau ke Negeri Sembilan. Kebetulan pula ketika itu ada sebuah lagu yang paling popular ketika itu berjudul “Istana Menanti” nyanyian Rahim Maarof.

Selain Istana Menanti ada sepuluh lagi judul yang diterbitkan di bawah projek Balai Sejarah yang dihasilkan oleh enam orang penulis majlis pelancaran buku-buku tersebut telah diadakan di Rumah GAPENA, turut dihadiri beberapa orang penulis terkenal antaranya SN Dato’ Abdullah Husain.


No comments: