Wednesday, September 16, 2009

IMAM SYAFIE

Beberapa bulan setelah Imam Syafie meninggal dunia pemerintah Baghdad menghantar sepasukan tentera bagi memindahkan kubur ulama terbilang itu ke Iraq. Sedang kerja penggalian dijalankan tiba-tiba mereka tercium haruman yang sangat wangi keluar dari liang lahat kubur itu. Mereka terpaksa membatalkannya apabila dibantah oleh penduduk Mesir kerana mereka tidak rela kubur itu dipindahkan.

Ketika saya menulis bab ini, ada haruman yang semerbak menerpa saya tetapi datangnya tidak lama. Kemudian haruman itu datang lagi. Subhanallah….



Wajah Imam Syafie dari kacamata seorang pelukis.




Makam Imam Syafie di Mesir sentiasa dikunjungi orang ramai.






Kitab al Um yang menjadi rujukan umat Islam hingga sekarang.


8 comments:

Mak Su said...

baru tgk makamnya hari tu, masa menonton Mawi di bumi anbia, tersentuh sanubari

Pak Latip, selamat hari raya, moga ceria-ceria selalu :)

zino said...

selamat hari raya maaf zahir batin..

nanti dah terbit buku tu pos satu kat zino ya.. hehe

nur akmal said...

pak latip, serius ke ad bau2 tue?? subhanallah, maha suci Allah~ sgt2 teruja~

ABDUL LATIP said...

Mak Su

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf zahir dan batin.


Zino

Dah terbit nanti saya poskan. SElamat Hari Raya Aidil Fitri.


Nur Akmal

Saya sedang berpuasa. Tidak boleh berdusta. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

nur akmal said...

ooo.. hehehe! maaf pak latip. yer, sy masih di malaysia. tkper, akmal blh cari dkt kdai buku sndiri. tk nk sshkn pak latip.

salam aidilfitri... semoga rezeki smakin btmbah. maaf zahir dn batin~

ABDUL LATIP said...

Nur akmal cuti sampai berapa haribulan? cubalah cari di kedai dulu jika masih tak dapat hubungi saya.

cia said...

selamat hari raya ...pak latip..
saya juga yg tak dpt lagi buku dan autograf nya sekali.....

ABDUL LATIP said...

cia

Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin. Beri alamat pos nanti saya kirimkan.