Wednesday, February 1, 2012

TAHNIAH PEMENANG

HADIAH ISTIMEWA ini diberikan kepada PEMINAT NOVEL SEJARAH ISLAM sebagai tanda syukur dan terima kasih di atas sokongan yang diberikan. Mengikut laporan yang dikeluarkan Universitipts.com, jumlah unit terjual pada tahun 2011 berjumlah 120,008 dengan nilai ringgitnya lebih RM 3 juta. Walau siapa pun yang terpilih pemenangnya adalah mewakili peminat-peminat yang lain.







Pilihan pertama jatuh kepada Aftiey Az-Zarqa atau nama sebenarnya Fatin Nor Izzati Binti Nazim, 18 tahun berasal dari Kuala Terengganu. Beliau pelajar di Universiti Islam Selangor. Anak sulung dari 6 beradik ini minat membaca novel sejarah Islam sejak dalam tingkatan empat. Menurutnya, novel Sultan Muhammad al Fateh adalah buku pertama yang membuka minatnya diikuti Bilal bin Rabah. Menurutnya lagi, novel sejarah Islam turut diminati oleh ayah, ibu dan adik beradiknya. Novel tersebut menjadi bacaan keluarganya.

Menurut Fatin Nor Izzati, beliau mempunyai koleksi novel sejarah Islam yang lengkap tetapi ada yang dipinjam oleh kawan-kawan dan ada pula yang tidak dipulangkan.

Ayahnya seorang peniaga, bukan sahaja memberi izin kepada Fatin Nor Izzati malah menyatakan kesanggupannya untuk mengiringi pemergian anak gadisnya ke tanah suci Mekah supaya dapat bersama mengerjakan umrah dengan perbelanjaan sendiri. MasyaAllah…

Selain koleksi novel sejarah Islam, tulisan Fatin Nor Izzati ini berjaya menyentuh hati pengadil untuk memberinya tempat sebagai pilihan pertama.

“Jika saya terpilih menunaikan umrah di Tanah Suci Mekah pastinya tidak putus-putus hati ini memanjatkan syukur. Hanya insan-insan yang dipilih-Nya yang dapat menjejaki ke Tanah Suci yang penuh berkah dan peninggalan sejarah serta nostalgia kisah-kisah umat terdahulu yang diombak rasa perjuangan. Sudah pastinya, jika diizinkan Allah, berniat dan berihram di miqat, tawaf 7 kali, bersolat di Masjidil haram yang mana pahalanya menyamai 100,000 kali ganda, menyentuh Hajarul Aswad, mengunjungi Makam Nabi Ibrahim, merasai air zam-zam dan saie diharapkan dapat menumbuhkan hati yang lebih lunak dan taqwa. Hanyalah hati yang benar-benar khusyu’ sahaja akan dilambungi rasa kecintaan, kesayuan, keikhlasan, pengertian dan merasai kehebatan berada di Rumah Allah tatkala melakukan ibadah suci ini. Semoga aku antara yang dipilih-Nya.”






Pilihan Kedua jatuh kepada Zariyatul Akmalina atau nama sebenarnya Nur Zariyatul Akmalina Binti Mohd Khalid, 20 tahun berasal dari Selangor. Beliau mula meminati novel sejarah Islam pada tahun 2008 setelah membaca Abu Bakar Sahabat Sejati. Anak ke empat dari enam beradik ini sekarang adalah pelajar di Universiti Sultan Zainal Abidin Terengganu..

Menurut Nur Zariyatul Akmalina, beliau mempunyai koleksi novel sejarah Islam yang lengkap tetapi ada yang sedang dipinjam oleh kawan-kawan dan ada pula yang tidak dipulangkan.

Ayah dan ibunya turut memberi izin kepada Nur Zariyatul Akmalina dan menyatakan sanggup mengiringi pemergian anak gadisnya ke tanah suci Mekah dengan perbelanjaan sendiri. Alhamdulillah.

Selain koleksi novel sejarah Islam tulisan Nur Zariyatul Akmalina ini telah berjaya menarik perhatian pengadil untuk menempatkannya sebagai pilihan kedua.

“Jika saya terpilih mengerjakan umrah ke Tanah Suci Mekah, saya memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurnia dan 'inayahNya saya dipilih oleh Allah SWT menjadi tetamunya. Selama 20 tahun saya hidup di dunia yang fana ini, saya rasakan ibadah saya seakan-akan tiada roh. Tiada rasa haya' dan takut kepadaMu. Sesungguhnya saya ingin mencari semangat yang hilang ini. Dan ingin juga mencari kejernihan air mata yang sering mengiringi bacaan doa saya. Maka hati ini sangat-sangat teringin untuk merasai kenikmatan berdoa dan beribadat kepadaMu. Subhanallah, saya pasti terdiam seribu bahasa tatkala menatapi kaabah dihadapan saya. Akan terlukis juga kerinduan yang hadir dari hati yang dihimpit perasaan ingin dibelai Tuhan. Wallahualam.”





2 comments:

Muhd Iqbal Samsudin said...

novel Khalid al-Walid ialah novel karya tuan yang pertama saya baca, yang juga membawa saya banyak lagi karya tuan. Jazakallahukhair :)

Nanti, kalau ada rezeki boleh la kita jumpa di Mesir :)

Mohd Syazril Izzan b Abdul Aziz said...

Novel "Hijrah: Permulaan Sebuah Kegemilangan" adalah novel sejarah Islam yg pertama saya baca. dan saya dapat hadiah drpd saudara saya. semua novel sejarah Islam karya Abdul Latip Talib sudah sy ada, kecuali Hikayat Amir Hamzah shj.