Tuesday, August 23, 2011

PERJANJIAN HUDAIBIYAH

Alhamdulillah…penulisan novel Perjanjian Hudaibiyah sudah dapat disiapkan hari ini 23 Ramadan 1432 hijrah bersamaan 23 Ogos 2011.

Antara pengajaran daripada Perjanjian Hudaibiyah ialah apa yang dikatakan oleh Nabi Muhamad itu benar-benar berlaku dan umat Islam tidak boleh berasa ragu.
Nabi Muhamad mengatakan beliau bermimpi bersama para sahabat masuk ke Mekah dengan aman tanpa diganggu kaum musyrikin Quraisy, mereka mengerjakan umrah, tawaf mengeliling kaabah dan bercukur. Ianya benar-benar berlaku setahun selepas perjanjian Hudaibiyah.

“Sekarang kita menyerang mereka, bukan mereka yang menyerang kita lagi.”

Demikian kata-kata yang diucapkan Nabi Muhamad setelah berakhirnya Perang Khandaq. Kata-kata Rasulullah itu benar-benar menjadi kenyataan apabila kaum musyrikin Mekah tidak berani lagi menyerang orang-orang Islam di Madinah.
Para sahabat patuh dengan pesanan Rasulullah mereka pergi ke Mekah mengerjakan umrah pada awal bulan Zulkaedah tahun ke 6 hijrah, tanpa membawa senjata kecuali pedang musafir.

Kaum Quraisy Mekah sudah mengumpulkan pasukan tentera berjumlah 8 ribu orang lengkap bersenjata untuk berperang tetapi tidak berani menyerang Rasulullah bersama pengikutnya yang Cuma berjumlah 1700 orang dan tanpa kelengkapan senjata berperang seperti perisai dan panah.

Setelah dihalang tentera Quraisy para sahabat bersumpah mahu merempuh masuk ke Mekah walaupun perbuatan itu akan melibatkan pertempuran secara terbuka. Nabi Muhamad berfikir sedalam-dalamnya lalu mengambil keputusan membuat perjanjian dengan pihak Quraisy serta menerima syarat-syarat yang dikenakan oleh mereka.

Pada mulanya para sahabat terutama Saidina Umar al Khattab mempertikaikan syarat-syarat perjanjian itu kerana kelihatan merugikan orang-orang Islam. Rasulullah Nampak apa yang tersirat dari yang tersurat lantas bersetuju dengan syarat tersebut.

Tidak sampai setahun terbukti Perjanjian Hudaibiyah menguntungkan orang-orang Islam. Perjanjian Hudaibiyah itu mempercepatkan kemenangan bagi agama Islam. Perjanjian itu telah mengubah kedudukan Agama Islam menjadi semakin kuat dan kedudukan kaum Quraisy di Mekah menjadi semakin lemah dalam masa yang singkat. Akhirnya membawa kepada penaklukan Kota Mekah.

Banyak pengajaran yang boleh diambil dari kisah Perjanjian Hudaibiyah…



Masjid Uthman Affan di Hudaibiyahtelah dirobohkan cuma tinggal tiang sahaja


Sebuah perkampungan di Hudaibiyah. Di sini berlakunya peristiwa Perjanjian Hudaibiyah




Bergambar di bekas masjid Uthman Affan di Hudaibiyah















2 comments:

betik9 said...

boleh tak tuan senaraikan semua buku yg tuan tulis yg sudah diterbitkan?sya mintak tolong sgt2

ABDUL LATIP said...

betik9
sudah disenaraikan