KARYA-KARYAKU


Monday, April 19, 2010

PERANG UHUD


Perang Uhud berlaku pada hari Sabtu 11 Syawal tahun ke 3 hijrah/ 26 Mac 625 masihi antara pasukan Quraisy Mekah dipimpin Abu Sufyan bin Harb dengan pasukan muslimin di bawah pimpinan Nabi Muhamad SAW. Pasukan musyrikin Mekah berjumlah 3 ribu orang lengkap dengan senjata serta mendapat bantuan dari beberapa kabilah Arab antaranya Kinanah dan Tihamah. Pasukan muslimin pada mulanya berjumlah 1 ribu orang tetapi pada saat akhir Abdullah bin Ubai dan para pengikutnya seramai 300 orang menarik diri pulang ke Madinah. Dengan itu jumlah sebenar pasukan muslimin yang terlibat dengan Perang Uhud 700 orang sahaja.

Gunung Uhud terletak di sebelah utara Kota Madinah. Jauhnya kira-kira 6 kilometer dari Masjid Nabawi. Di namakan Gunung Uhud kerana keadaannya tunggal tidak bersambung dengan gunung-gunung yang lain. Dari jauh gunung tersebut tampak kemerahan kerana terdiri dari batu kerikil merah.

Dalam pertempuran di kaki Gunung Uhud itu pasukan muslimin mengalami kekalahan dimana 71 orang gugur syahid manakala di pihak lawan Cuma 23 orang sahaja yang terbunuh. Antara yang syahid ialah Hamzah bin Abdul Mutalib. Rasulullah sendiri mengalami luka-luka di bahagian muka dan gigi beliau patah.

Gunung Uhud merupakan gunung yang bersejarah bagi orang Islam kerana disinilah bersemadinya 71 orang syuhada termasuk Hamzah bin Abdul Mutalib. Menurut satu riwayat, di situ juga kubur Nabi Harun saudara kandung Nabi Musa.

Sesiapa yang pernah melawat Gunung Uhud jika diperhatikan betul-betul kedudukannya agak senget sedikit dan itu ada kaitannya dengan sejarah Perang Uhud.

Ketika para syuhada hendak dikebumikan agak jauh sedikit dari Gunung Uhud, maka Gunung Uhud bergerak untuk mengikut mengiringi jenazah tersebut tetapi baginda RAsulullah SAW melarang Gunung Uhud dari berubah tempatnya. Kerana itu Gunung Uhud sedikit condong dari kedudukan asalnya.

Setiap kali Rasulullah SAW melalui Gunung Uhud, baginda akan berkata kepada para sahabat, "Lihatlah Gunung Uhud ini, dia mencintai aku dan aku mencintai dia."

4 comments:

nisyaan said...

Peringkat permulaan Islam Menang dan peringkat kedua kalah kerana membelakangkan perintah rasuulullah SAW kerana berebut harta ghanimah. Kemudian peringkat rerakhir Islam menang kembali. Semuga menjadi pengajran kepada para penjuang Islam mutakhir ini dari sejarah peperangan Uhud.

ABDUL LATIP said...

Nisyaan

Assalamualaikum dan terima kasih.
Saya sudah selesai menulis kisah Perang Uhud. Dari kisah tersebut jelas bahawa pasukan Islam kalah kerana banyak sebabnya tetapi faktor tidak mengikut pesanan Rasulullah saw punca utamanya.

Tentera Quraisy berjumlah 3000 orang tentera Islam cuma 700 sahaja. Itu juga menjadi faktornya.

Di situ menunjukkan Allah SWT itu adil memberi kemenangan kepada mereka yang lebih berusaha dan membiarkan kalah mereka yang lalai.

Namun kekalahan itu membawa banyak hikmahnya.

makoto kino said...
This comment has been removed by the author.
anas bin mirza said...

"rasul itu adalah yang paling kuat pada zamannya..dia tidak pernah KALAH.." guru saya memberitahu bahawa Islam tidak kalah dalam perang uhud, tetapi mereka SERI..
minta tuan tolong bahaskan..tq