Wednesday, October 19, 2011

BERTEMU ABDUL KADIR BADILI


Abdul Kadir Badili antara anak-anak murid Ustaz Badiuzzaman Said Nursi yang masih hidup. Kami dipertemukan dengannya semasa berada di Ankara. Beliau menulis biografi Badiuzzaman Said Nursi sebanyak tiga jilid dan buku itu dihadiahkan kepada saya disertakan tanda tangannya dalam tulisan Uthmaniah.

Salah satu catatan Abdul Kadir Badili dalam bukunya, pada tahun 1969 beliau menemuramah seorang rakan karib Ustaz Badiuzzaman Said Nursi bernama Fakirullah Molazade yang ketika itu sudah berusia 96 tahun.

Menurut Fakirullah Molazade pada suatu hari Badiuzzaman Said Nursi berkata, “Kamu akan hidup sampai usiamu 100 tahun. Dan aku meninggal dunia di Urfa. Kemudian orang akan menggali kuburku dan memindahkan ke suatu tempat rahsia…”

Benarlah seperti apa yang dikatakan Badiuzzaman Said Nursi, beliau meninggal dunia di Urfa pada 23 Mac 1960/ 25 Ramadan 1379). Tiga bulan selepas dikebumikan, kuburnya digali pihak tentera lalu dipindahkan ke tempat yang tidak diketahui…

Fakirullah Molazade pula meninggal dunia pada tahun 1973 ketika berumur 100 tahun.


























2 comments:

ibn suhaimi™ said...

Allahu allah...
cukup sedih saya membacanya tuan...mudah2an tulis abd kadir badili dalam bahasa arab itu..memebri tasyji' yang hebat pada ustaz latip..allahumma amin..

firdaus-urdun

ABDUL LATIP said...

ibn suhaimi

biografi yang diberikan kepada saya itu dalam bahas Turki...saya yakin itu antara biografi yang paling lengkap..terima kasih dengan sokongan tuan.