KARYA-KARYAKU


Tuesday, March 31, 2009

ULANGTAHUN KE 30

Alhamdulillah
syukur kepada Allah
yang telah mempertemukan jodoh kami


Hari ini
1 April 2009
genap 30 tahun
usia pernikahan kami
dikurniakan tiga cahaya mata
yang soleh dan solehah.


Keluarga kami terus bertambah
dengan kehadiran menantu dan cucu
mereka bersamaku ketika susah dan senang
memberi semangat dan sokongan.





Friday, March 27, 2009

CERAMAH PENULISAN DI UPSI

Tempat : Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjung Malim (UPSI)

Tarikh: 30hb March 2009

Tajuk: Pengalaman menulis novel Istana Menanti dan Novel Sejarah Islam.

Anjuran: Kursus Penulisan Kreatif, Jabatan Kesusasteraan Melayu Fakulti Bahasa UPSI.



Ini kali pertama saya diundang memberikan ceramah di Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjung Malim. (UPSI)

Pihak penganjur meminta saya menceritakan pengalaman menulis novel Istana Menanti. Novel ini terbit pada tahun 1998. Penerbit Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Saya juga diminta menceritakan pengalaman menulis novel sejarah Islam. Saya pilih Ali bin Abi Talib, novel terbaharu yang diterbitkan oleh PTS Litera Utama Sdn Bhd.

Ya Allah, permudahkan urusanku ini....






Monday, March 23, 2009

MALAM INI DI RADIO IKIM FM




Semalam rakaman. Siarannya malam ini Khamis 26hb jam 9 malam.






Bergambar dengan Tuan Haji Zamri Hj Zainal Abidin, sebelum rakaman.

KOMEN DARIPADA PEMBACA

Alhamdulillah, novel sejarah Islam Ali Bin Abi Talib sudah berada di pasaran. Berikut adalah komen-komen yang diterima daripada pembaca.



Email 1

Penulis mencela Muawiyah bin Abu Sufian.
Walaupun Muawiyah bukan sahabat yang dijanjikan syurga, ia tetap termasuk dalam sahabat yang tidak boleh dicela sebagaimana yang tercatat dalam hadis sebelum ini.

Muawiyah tidak menolak baiah Ali. Kalau ada Muawiyah tolak Ali nescaya beliau tolak dari mula Ali dibaiat. Beliau cuma minta pembunuh-pembunuh Uthman dibicarakan dan melaksanakan hukuman qisas (bunuh balas) ke atas mereka.

Jawapan saya.

Tidak dapat dinafikan Muawiyah bin Abu Sufian pernah menjadi penulis wahyu dan surat-surat Rasulullah. Baginda juga pernah mendoakan yang baik-baik untuk Muawiyah. Selain itu Muawiyah juga pernah mendapat kepercayaan daripada Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman sehingga dilantik menjadi panglima tentera dan gabenor. Semasa memerintah banyak jasa yang disumbangkannya terhadap dunia Islam. Kita tidak menafikan jasa-jasanya itu.

Tetapi Muawiyah juga manusia biasa yang pernah melakukan kesilapan. Kerana itu ada celaan-celaan terhadapnya. Ini bukan bermakna kita melupakan jasa dan pengorbanannya.

Benarkah Muawiyah tidak boleh dicela?

Saidina Ali bukan saja mencela Muawiyah tetapi juga memeranginya.

Bagaimana pula dengan Muawiyah?. Adakah dia tidak pernah mencela Saidina Ali dan keluarganya?.

Apakah kita juga menolak buku yang menceritakan perkara itu?.

Jika terdapat celaan-celaan terhadap Muawiyah dalam novel Ali bin Abi Talib, itu bukan buku yang pertama mencelanya. Boleh dikatakan semua buku-buku sejarah menyatakan begitu.

Cuba tunjukkan buku yang mengatakan Muawiyah tidak berperang dengan Saidina Ali?. Adakah tidak benar Muawiyah memungkiri janjinya dengan cucu-cucu nabi Hasan dan Husin mengenai jawatan khalifah?. Adakah tidak benar Muawiyah mencerca Ali bin Abi Talib di atas mimbar masjid?.

Muawiyah memang menolak perlantikan Ali bin Abi Talib sebagai khalifah. Bukan Muawiyah saja yang menolak tetapi juga Saad bin Abu Waqas, Talhah Ubaidillah dan Zubair bin Awam. Dalam perang Jamal tiga sahabat itu berada di pihak yang menentang Saidina Ali.

Haji Abdul Rani bin Mustafa, dalam bukunya Ali bin Abi Talib, Sahabat dan Pejuang mengatakan.

“Kebanyakan yang datang membaiat Sayidina Ali ialah orang kebanyakan, sebaliknya tidak kelihatan orang-orang besar yang berpengaruh lalu Ali berkata, “Mana Talhah, mana Az Zubair dan mana Saad?” (m.s 103)

“Muawiyah bin Abu Sfyan memberi syarat kepada Khalifah Ali untuk membaiat beliau, iaitu Khalifah Ali perlu menegakkan hukuman terhadap para pembunuh Khalifah Uthman terlebih dahulu. Selagi hukuman itu tidak dilaksanakan beliau tidak akan membaiat Ali.” (ms 108)

Ini jelas menunjukkan Muawiyah memang tidak membaiat Ali sejak dari mula.

“Dengan alasan membela kemangkatan Khalifah Uthman itu dan dengan alasan Khalifah Ali tidak mampu menegakkan hukuman mengikut Syariat Islam, Muawiyah bergerak menyusun satu pasukan besar untuk menuntut bela atas kematian Khalifah Uthman. Sejarawan Islam berpendapat gerakan bersenjata itu hanya untuk mengabui mata rakyat. Tujuannya yang sebenar untuk merebut dan merampas jawatan khalifah atau lebih tegas dikatakan untuk merampas kuasa.” (ms 109)

Buku ini diterbitkan pada tahun 2003 dan tidak ada pula yang mempertikaikannya.

Semasa terjadinya perang Shiffin antara pengikut Khalifah Ali dengan Muawiyah, Ali memanggil kawan-kawannya lalu berlaka, “Datangilah Muawiyah dan ajaklah dia untuk taat dan bersatu dengan umat Islam…”

Apabila Muawiyah tetap mahu berperang maka Khalifah Ali tidak ada pilihan selain memerangi Muawiyah.

Dalam buku Kisah-Kisah Para Sahabat Yang Tidak Boleh Dijadikan Hujah oleh Dr Basri Ibrahim pula, tidak terdapat pendapat yang mengatakan celaan terhadap Muawiyah itu adalah tidak boleh.

Saya tercari-cari juga buku sejarah yang menceritakan kebaikan Muawiyah. Akhirnya terjumpa buku Rahsia Para Sahabat Di jamin Masuk Syurga. Salah seorang sahabat yang diceritakan dalam buku itu ialah Muawiyah bin Abu Sufian.

Di situ ada dicatatkan mengenai kelebihan Muawiyah sebagai penulis wahyu dan jasa-jasanya terhadap Islam.

Ibnu Khaldun seorang ahli sejarah Islam yang terkenal berkata.

“Terbukanya pintu fitnah di kalangan para sahabat setelah terbunuhnya khalifah Uthman Affan. Apa yang terjadi di kalangan sahabat-sahabat Nabi dapat dimaafkan, sebab mereka mempunyai perasaan yang sama. Iaitu hendak menegakkan agama. Kemudian mereka menghadapi situasi tersebut dengan ijtihad masing-masing. Kita harus bersangka baik terhadap mereka sebab hanya Allah yang mengetahui hakikat hambanya yang sebenar. Andainya Ali berada di pihak yang benar, maka tidaklah tindakan Muawiyah itu berniat jahat. Sebenarnya tindakan Muawiyah itu bertujuan baik, Cuma salah dalam tindakannya.”

Apakah kata-kata Ibnu Khaldun itu bukan celaan terhadap Muawiyah?.


EMAIL 2

Penulis mencerca Amru al Ash salah seorang sahabat yang disayangi Nabi Muhamad SAW.

Jawapan saya

Selain merujuk buku yang ditulis oleh Haji Abdul Rani Mustafa, saya juga merujuk buku Sejarah hidup Imam Ali bin Abi Talib oleh H.M.H Al Hamid Al Husaini. Buku ini diterbitkan oleh Lembaga Penyelidikan Islam Indonesia. Untuk menulis buku ini penulisnya merujuk kepada 38 buah kitab sejarah. Apakah buku seperti ini juga tidak boleh dijadikan rujukan?.

“Siapa sebenarnya Amru al Ash?. Zamakhsyariy dalam bukunya “Rabiul Abrar” memberikan keterangan terperinci seperti berikut.

“Ibu Amru bernama Nabigah asalnya seorang hamba milik seorang dari qabilah Anazah. Dalam satu peperangan perempuan itu ditawan lalu jual. Kemudian dibeli oleh Abdullah bin Judan di Makkah. Akhirnya Nabigah dimerdekakan oleh tuannya. Setelah merdeka dia menjalin hubungan sulit dengan Abu Lahab, Umaiyah bin Khalaf, Hisyam bin Mughirah, Abu Sufyan bin Harb dan Ash bin Wail. Lama-lama ia hamil dan melahirkan Amru ” (ms 222).

Sekali lagi saya katakan, buku ini diterbitkan oleh Lembaga Penyelidikan Islam Indonesia. Apakah buku ini juga tidak boleh dijadikan rujukan?.



Email 3

Ali bin Abi Talib dilahirkan dalam Kaabah. Tetapi dalam buku ini lahir di rumah. Bercanggah faktanya.

Jawapan saya

Dalam buku Kehidupan Nabi Muhamad SAW dan Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib oleh Yunus Ali Al Muhdhor. 1992, ada dinyatakan perkara berikut.

“Banyak kaum Syiah yang berkeyakinan bahawa Ali bin Abi Talib dilahirkan dalam kaabah. Akan tetapi para ahli hadis menentang keyakinan itu dan mereka berkeyakinan bahawa yang dilahirkan di dalam kaabah itu adalah Hakim bin Hizam.” (ms 484)

Sekiranya dalam novel itu dikatakan Ali bin Abi Talib lahir dalam kaabah pasti ada juga yang tidak setuju.





Monday, March 16, 2009

PERTANYAAN PEMBACA

Salam Pak Latip,

Saya sudah mempunyai dan membaca 9 buah buku(buku sejarah Islam,hanya Saidina Ali sahaja yang belum dimilikki).Tetapi saya ingin bertanyakan satu soalan.Soalanya:Mengapakah panglima Khalid al Walid di lucutkan jawatan oleh khalifah Umar al Khattab dan di gantikan dengan Abu Ubaidah sedangkan Kalid mendapat gelaran Pedang Allah daripada Nabi Muhammad?

Syalini Ashley binti Ridzuan (13 tahun)
Sek. Men. Keb. Puchong Perdana
Puchong, Selangor.



Terima kasih diucapkan kepada adik Syalini yang baru berusia 13 tahun begitu berminat membaca novel sejarah Islam. Tahniah juga diucapkan kerana dalam peperiksaan UPSR yang lalu Syalini antara pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Semoga kejayaan Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, (dalam gambar di atas) yang mencatat keputusan cemerlang 19 A1 dan satu A2 dalam peperiksaan SPM yang lalu menjadi peransang kepada Syalini dan pelajar yang lain.


Mengenai pertanyaan Syalini, kenapa Khalifah Umar al Khattab melucutkan jawatan Khalid al Walid?. Adakah kerana dendam atau marah?. Adakah kerana Khalid al Walid ada melakukan kesalahan?.

Semua pertanyaan itu ada diterangkan dalam novel Umar al Khattab Refomis Dunia Islam. Menurut Umar al Khattab, kerana Khalid tidak pernah kalah dalam setiap peperangan yang disertainya menjadikan orang ramai percaya kejayaan tentera Islam itu kerana adanya Khalid al Walid. Sehingga apabila diseru berjihad, ada yang berkata tidak perlu kita pergi berperang kerana Khalid al Walid sudah ada. Malah ada yang terlalu taksub kepada Khalid al Walid.

Apabila diganti oleh Abu Ubaidah al Jarrah, Umar al Khattab ingin membuktikan kejayaan tentera Islam bukan kerana Khalid al Walid tetapi adalah kurniaan Allah. Tambahan pula tentera yang diketuai orang lain seperti Amru al Ash, Saad bin Abi Waqas dan lain-lain juga mendapat kejayaan walau Khalid al Walid tidak ada dalam pasukan itu.




Memang benar semasa Khalifah Abu Bakar as Siddiq menjadi Khalifah Umar al Khattab pernah mencadangkan supaya Khalid al Walid dilucutkan jawatannya disebabkan telah melakukan beberapa kesilapan. Tetapi Abu Bakar as Siddiq telah memaafkannya.

Dan memang benar juga semasa remaja Umar al Khattab pernah dikalahkan oleh Khalid al walid dalam perlawanan gusti. Tetapi bukan kerana dendam tersebut. Ini kerana Saidina Umar al Khattab salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang mendapat tarbiyah secara langsung daripada Rasulullah SAW. Beliau antara 10 sahabat yang dijamin masuk syurga. Kerana itu sikapnya adalah sikap ahli syurga. Semasa dia menjadi khalifah, sebelum sesuatu keputusan diambil dia berbincang dulu dengan sahabat yang lain seperti Saidina Ali, Saidina Uthman, Abdul Rahman bin Auf, Bilal bin Rabah dan lain-lain.

Kata Saidina Umar al Khattab , dia tidak marah atau berdendam kepada Khalid al Walid. Cuma dia berpendapat Khalid terlalu keras terhadap musuh. Dia juga terlalu sayangkan pasukan tenteranya, sehingga apabila mendapat harta rampasan perang, tidak menunggu persetujuan daripada khalifah terus membahagikan harta rampasan perang itu kepada anggota pasukannya.

Pada ketika yang lain dia memuji Khalid al Walid dengan mengatakan tidak ada wanita yang mampu melahirkan anak seperti Khalid al Walid.

Setelah mendapat berita Khalid al Walid meninggal dunia maka Umar al Khattab berasa sedih lalu berkata. “Khalid al Walid itu telah menjadi raja di hati umat Islam. Tuhan memberi rahmat kepada Abu Bakar sehingga dia lebih tahu mengenai lelaki itu daripada aku.”

Sebelum Khalid al Walid meninggal dunia Saidina Umar al Khattab ingin melantiknya semula menjadi ketua panglima tentera Islam tetapi sebelum perlantikan itu dibuat beliau meninggal dunia.

Gambar Syalini Ashley bersama kakaknya Syamimi Azmira. Disalin dari blog Syamimi http://cetusankasih.blogspot.com/



Thursday, March 12, 2009

DEMAM DARI GUA KOTA GELANGGI

Kota Gelanggi merupakan kompleks yang mengandungi lebih 100 buah gua setiap gua disebut “kota” kerana bentuknya bagaikan sebuah kota. Cuma kira-kira 30 buah gua saja yang dibuka kepada orang ramai kerana faktor keselamatan antaranya Kota Tongkat, Kota Kepayang, Kota Bukit, Kota Rebut, Kota Gelap, Kota Angin, Kota Balai, Kota Papan, Kota Jin dan Kota Lena. Semua gua-gua tersebut dikenali dengan nama Kota Gelanggi.

Sesiapa yang hendak memasuki gua-gua tersebut dinasihatkan membawa pemandu pelancong atau penduduk tempatan yang arif mengenai selok belok gua tersebut. Mereka juga dinasihatkan membawa lampu gasolin atau lampu limpah bukan lampu suluh biasa kerana keadaan di dalam gua itu PH kegelapannya terlalu pekat. Penduduk tempatan ramai yang percaya Kota Gelanggi dijaga oleh makhluk bunian dan Sang Kelembai. (Jin).


Ramai yang percaya, Suatu ketika dahulu Kota Gelanggi merupakan sebuah kerajaan yang besar bertukar menjadi batu akibat disumpah oleh Sang Kelembai. Dalam gua-gua tersebut terdapat banyak batu berbentuk manusia, binatang, perabut termasuk kolam mandi dan sebagainya.

Ahli sejarah W.Cameron mengatakan Kota Gelanggi merupakan peninggalan sejarah yang telah bertukar menjadi batu. Tun Seri Lanang penulis Sejarah Melayu pula mengatakan Kota Gelanggi berasal dari sebuah kerajaan yang telah wujud sebelum Temasik (Singapura) dan Melaka. Nama kerajaan itu ialah Ganggayu dan pernah diperintah oleh Raja Chulan. Kerajaan ini dikalahkan oleh Raja Suran. Peperangan antara angkatan Raja Suran dengan angkatan Raja Chulan ini ada diceritakan dalam Sejarah Melayu. Pahang juga dikenali dengan nama Inderapura.


Semasa menjejak Pahlawan Mat Kilau di Pulau Tawar, Kota Gelanggi adalah tempat yang terakhir saya lawati setelah menziarahi kubur Mat Kilau dan tempat-tempat bersejarah yang lain.

Ketika sampai di Kota Gelanggi hari sudah petang. Waktu melawat Cuma dibenarkan sehingga jam 6 petang. Tetapi kerana saya datang dari jauh dan setelah membuat rayuan kepada petugas yang menjaga kawasan tersebut akhirnya dibenarkan juga melawat gua-gua itu dalam masa yang singkat.


Sempat jugalah saya merakamkan gambar gua-gua tersebut. Kemudian saya memasuki Gua Balai. Menurut ceritanya Gua itu dijadikan tempat bertapa serta tempat berkumpul Pahlawan Mat Kilau dengan rakan-rakan seperjuangannya. Keadaan dalam gua itu terlalu gelap pekat. Tambahan pula ketika itu hampir senja. Setelah bergambar di pintu gua itu saya beranikan diri melangkah masuk. Tetapi baru saja beberapa langkah masuk ke dalam tiba-tiba badan berasa seram sejuk dan bulu roma tiba-tiba naik meremang. Saya mengucapkan “Assalamualaikum” lalu terus keluar dari gua itu.

Mungkin secara kebetulan, sebab sekarang musim orang ramai demam, balik dari melawat Gua Kota Gelanggi saya kena demam yang agak teruk.

Setelah berubat di hospital kerajaan dan kemudiannya klinik swasta dan setelah mengamalkan membaca surah al Mulk, ayat Kursyi dan akhir surah al Hasr selepas sembahyang, akhirnya demam itu sembuh dengan izin Allah. Alhamdulillah.

Terima kasih juga diucapkan kepada sahabat-sahabat yang turut mendoakan kesihatan saya. Doa dari sahabat kepada sahabatnya dimakbulkan Tuhan.

“Ya Allah, diberikan hambamu ini, Pak Latip kesihatan yang baik dan kekuatan untuk berkarya. Moga dia dilindungi dari niat jahat manusia, gangguan jin dan syaitan. Amin.” - SMS dari Puan Asma Fadila (PTS Litera)

"Ya Allah ya Tuhan yang Maha Pembuka Jalan, berilah kekuatan kepada sahabat hamba ini untuk beliau terus menulis demi memandaikan bangsa & mendaulatkan Islam di persada dunia. Amin ya Allah." –Web Sutera (dalam blognya)

“Semoga bang Latip di beri kesehatan sehingga bisa terus berkarya dan memberikan pencerahan" - Rie-Rie dari Hongkong.

"Berjaga-jagalah dan semoga sihat selalu selepas kejadian ini"- JahRera (Halela Okinawa).

Dan juga sahabat-sahabat lain yang tidak disebutkan namanya. Syukur dan terima kasih.






Wednesday, March 11, 2009

MAKLUMAN

Untuk makluman saya telah menarik diri dari menjadi pembimbing Bengkel Penulisan Kreatif ini atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Saya memohon banyak kemaafan di atas perkara ini.




Monday, March 2, 2009

SUDAH TERBIT


Penerbit PTS Litera Utama
Harga RM RM26.00 / RM RM29.00 (Sabah & Sarawak),
978-983-3892-30-3;
Tarikh Terbit: 2 March 2009 ;
Jumlah Muka Surat : 328 halaman
Boleh dibeli di rangkaian kedai buku MPH,
Popular, Kinokuniya, Mari Baca Bookstore dan lain-lain
atau pesan melalui online
Alhamdulillah, kisah Saidina Ali bin Abu Talib sudah terbit. Ia menceritakan kisah hidupnya sejak dari kecil sehingga meninggal dunia. Pada zaman kanak-kanak tinggal di rumah Rasulullah SAW, kemudian menjalani kehidupan sebagai suami isteri bersama Fatimah, perihal kegagahannya di medan perang dan ketokohannya sebagai ilmuan Islam sehingga menjadi khalifah.

Selepas ini akan terbit pula kisah Saidina Uthman Affan. Dengan ini lengkap kisah empat Khalifah Ar Rasyidin iaitu Abu Bakar As Siddiq, Umar al Khattab, Uthman Affan dan Ali bin Abi Talib.